برنامه ريزي شهري/ شهرساز ی/طراحی شهری

قالب وبلاگ


برنامه ريزي شهري/ شهرساز ی/طراحی شهری
آن چه را با خوشی آموخته ایم را هرگز فراموش نمی کنیم 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان برنامه ريزي شهري شهرساز و طراحي و آدرس asiabii.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

 فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

.............................................................................................................................

چگونه مقاله بنويسيم:. از مهمترين مورادي كه باعث مي شود يك فرد اقدام به نگارش مقاله نمايد، بار علمي اوست. اين بار علمي مي تواند حاصل مطالعات فراوان ، تحقيق در موارد خاص و كسب تجربه در پروژه هاي علمي و اجتماعي و ... باشد

2. مقاله نويس بايد تسلط كامل بر موضوع مقاله اي كه در نظر دارد عنوان نمايد ، داشته باشد. نياز است تا موضوع مد نظر مقاله نويس از هرجهت  مورد ارزيابي قرار گيرد و سئوالاتي كه ممكن است به هنگام ارايه مقاله مطرح شود را به نوعي در مقاله در حال تنظيم پاسخ داده باشد.

3. بهتر است رايه تجربيات به صورت موضوعي و مشخص صورت گيرد و از مطرح نمودن چندين موضع در يك مقاله خودداري گردد.

4. يك مقاله موفق زماني مورد توجه صاحب نظران مي گيرد كه موضوع مشخص و قابل پيگيري  را مطرح نمايد. براي مثال  در صورتي كه در نظر لست براي اصلاح سياست هاي مسكن مقاله ارايه گردد ، مي بايست ايرادهاي موجود بر سياست هاي مسكن را طبقه بندي نموده و فقط نسبت به مهم ترين ايراد آن اقدام به مقاله نويسي نموده و ديگر مشكلات سياست هاي تهيه مسكن را در مقالات بعدي عنوان نمايد

5. مقاله نويس بايد توانايي و شجاعت ارياه مطالب ، فرضيات و تجربيات كسب شده خود را داشته باشد.

6. بهره گيري از تجارب كارشناسان ديگر در ارايه مقاله بسيار اهميت دارد و تا جاي ممكن سعي نمايند از ارايه مقاله بصورت تك نگارنده خودداري نمايند.

7. اگر مقاله نويس در نظر دارد علم و تكنيك يا تجربه  پيچيده و جديدي را مطرح كند ، بهتر است موضوع مربوطه را تقسيم بندي كرده و سپس براي هر موضوع مشخص ، يك مقاله كاربردي ارايه نمايد، در غير اين صورت هرگز مقاله مورد نظر موفق نخواهد بود و جمع بندي آن مقاله بسيار دشوار خواهد شد.

8. مقاله نويس بايد قبل نوشتن مقاله مورد نظر ، مقالات متعددي كه در زمينه موضوع مد نظر نوشته شده است را مطالعه نموده تا از نگارش تكراري مقاله جلوگيري شود.

9. در صورتي كه در نظر است تا نسبت به اصلاح و يل بازنگري مقالات ديگران اقدامي صورت گيرد ، نياز است تا فعاليتي گسترده و بصورت كاملا علمي و عملي اقدام شود. در چنين وضعيتي بهتر است با ارايه دهنده مقاله اي كه قصد اصلاح يا بازنگري در آن را داريم تماس حاصل نموده و نظرات خود را جهت اصلاح مقاله ارايه داد ، چه بسا نظر اصلاحي مورد پذيرش قرار گرفته و مقاله جديد با شراكت هر دو كارشناس ، بازنگري گردد.

10. اگر در نظر است عليه يك فعاليت اجرايي و يا اقدام علمي مقاله اي نوشته شود مي بايست بسيار محكم و ريشه دار با اين موضوع برخورد شود. به زير سئوال بردن كليات يك عملكرد علمي و اجرايي خلاف عرف مقاله نويسي بوده و به احتمال زياد مخالفت بسياري از مديران و مجريان اجرايي را در پي خواهد داشت. در چنين شرايطي بهتر است با چندين صاحب نظر تا قبل ارايه مقاله مذاكره گردد تا از ايجاد تنش  در جامعه علمي جلوگيري شود.

11. به هنگام ارايه مقاله از روخواني آن خودداري گردد . روخواني مقاله به منزله عدم آمادگي نگارنده و عدم تسلط او بر موضوع تحقيق مي باشد. اريه مقاله بدون روخواني كردن ، بيشتر مورد توجه شنوندگان و صاحب نظران قرار مي گيرد.

12. استفاده از منابع و ماخذ در انتهاي مفاله ، دلالت بر ضعف نگارنده جهت ارايه مقاله نبوده بلكه نشانگر مطالعات گسترده محقق در زمينه موضوع پيشنهادي مي باشد.

13. رعايت فرمت تنظيم مقاله ( مطابق درخواست ) از ديگر مواردي است كه نگارنده ملزم به رعايت آن مي باشد.

مواردی که باید در مقاله نوشتن مد نظر گرفت:

 .........................................................................................................................

 

توضيحات لازمه:

الف : عنوان مقاله:                            

انتخاب عنواني مناسب كه معرف كامل موضوع مقاله باشد ، ضروري است. عنوان انتخاب شده از اهميت بالايي برخوردار است اذا بايستي معرف كامل مقاله نوشته شده باشد. بارها مشاهده شده است كه به جهت مغايرت در عنوان ، با موضوعات نوشته شده در مقاله ، كليات مقاله مردود اعلام گرديده است. چند ويژگي لازم براي عنوان تحقيق كه بايستي رعايت گردد:

1.      عنوان تحقيق بايد گوياي محتواي تحقيق باشد و در حد ممكن مبين ابعاد و ويژگي هاي تحقيق باشد و در ضمن هدف تحقيق را نيز نشان دهد.

2.      عنوان تحقيق بايد مختصر باشد، يعني عنوان مفصل نباشد و از نهايت اختصار ممكن برخوردار باشد . البته نبايد اين اختصار ، لطمه اي به گويايي عنوان وارد نمايد.

3.      در عنوان تحقيق بايد از اصطلاحات روشن و واضح استفاده شود.در حقيقت يك عبارت گويا باشد و بهتر است از بيان فعل در عنوان خودداري شود.

 ....................................................................................................................................

ب: چكيده مقاله :                             

تعريف چکيده 
 
تعاريف متعددي از چکيده ارائه شده است که در اينجا به برخي از آنها اشاره مي کنيم :
*چکيده خلاصه اي است از قسمتهاي مهم يک مقاله که به طور مختصر و روشن عرضه شود ...(مؤسسه تحقيقات و برنامه ريزي علمي و آموزشي 1348).
*چکيده ي يک نوشتار ،خلاصه اي است که از آن نوشته تهيه مي شود و شامل فشرده تمام مطالب مهم آن يا فشرده قسمتهايي ويژه اي يا فهرستي از محتواي آن نوشته و گاهي شامل فهرست اصطلاحات و واژه هاي کليدي آن است (موحد 1351)
*چکيده خلاصه کوتاهي است از يک کتاب ،جزوه يا مقاله که نکات اصلي آن را ذکر کرده باشد (اعتمادي 1352)
*چکيده عبارت است از شناخت محتوايي يک مقاله يا يک مطلب و معرفي اين محتوا با حداقل کلمات و عبارات ممکن (مساوات 1356).
*چکيده ي يک مدرک ،عبارت است از انتخاب اطلاعات تازه و مفيد در آن وبيان اين اطلاعات به نحوي که از هر جهت ،تا حد امکان از حشو خالي باشد (مساوات1364)
*چکيده شکل فشرده متني بلند است که نکات اصلي متن را برجسته مي سازد و محتوا را بسيار خلاصه توصيف مي کند (کيلبورن 1998).
*چکيده بيان مختصر ولي دقيق محتواي يک سند است (لنکستر 1991).
*چکيده نوعي خاصي از خلاصه سازي است که همراه انواع مختلف مقالات علمي مي آيد (کلارک 2001)

انواع چکيده ها 
 
چکيده را به انواع مختلفي چون تمام نما،راهنما،آميخته ،انتقادي ،تلگرافي،سوگرفته ،مؤلف ،آماري و غيره طبقه بندي کرده اند که در اينجا به رايج ترين انواع چکيده ،يعني چکيده هاي تمام نما و راهنما خواهيم پرداخت .براي درک بهتر اين دو نوع چکيده ،مي توانيد به نمونه ارائه شده در انتهاي مقاله نيز مراجعه کنيد .
الف :چکيده تمام نما (informative)
چکيده ي تمام نما يا جامع به طور کلي بهترين ،کامل ترين و رايج ترين نوع چکيده و از نظر تهيه مشکل ترين آنهاست که سعي دارد تا حد امکان کميت و کيفيت اطلاعات موجود در متن اصلي را ارائه نمايد :يک چکيده ي تمام نما فشرده اي از مباحث اساسي و نتايج بدست آمده را ارائه مي دهد .استفاده از اين نوع چکيده براي تهيه چکيده از مقالات دقيق ،تحقيقي و تخصصي که بر موضوعي واحد متمرکزند توصيه مي شود .اين نوع چکيده معمولاً طولاني تر از انواع ديگر چکيده هاست ولي طول آن از 10% طول کل متن اصلي تجاوز نمي کند .
ب-چکيده راهنما (indicative)
چکيده راهنما بيشتر براي معرفي موضوع متن اصلي به کار مي رود ،صرفاً بر محتواي متن اصلي دلالت دارد و شامل مطالبي کلي درباره متن اصلي است .اين نوع چکيده هدف و روش را معرفي کرده ،ولي معمولاًنتايج را در خود ندارد .براي تهيه چکيده از مقالاتي که موضوعات مختلفي را دربردارند نيز از اين چکيده استفاده مي شود .
معمولاً چکيده راهنما سطحي تر از چکيده تمام نما است و تهيه آن سريعتر وراحت تر است .اين نوع چکيده را توصيفي (descriptive)نيز خوانده اند .طول اين چکيده معمولاً از طول چکيده تمام نما کمتر است (حدود 75تا100کلمه ).

طول چکيده 
 
گر چه نکته مشترک تمامي تعاريفي که از چکيده ارائه شده است تأکيد بر اختصار و کوتاهي آن است ،اما در مورد طول يا حجم چکيده نظرات مختلفي وجود دارد .برخي معتقدند نبايد از 1000واژه تجاوز و برخي ديگر حد نهايي طول چکيده را 250واژه دانسته اند .
برخي صاحب نظران ،طول چکيده را متناسب با طول متن اصلي مي دانند و اصرار بيش از حد برهرچه کوتاه تر کردن چکيده را روا نمي دانند و معتقدند اين امر موجب مي شود چکيده نويس به تعميم و "کلي گويي "بپردازد (مساوات 1364).البته ،در اين صورت نيز ،به لحاظ تأکيد بر اختصار ،تأکيد مي شود که طول چکيده نبايد نهايتاً از يک دهم طول نوشته تجاوز کند .
رويکرد ديگري که به طول چکيده وجود دارد ارتباط بين طول چکيده و نوع چکيده است .مهدوي (1367)طول متوسط چکيده تمام نما را 150تا 250کلمه و طول متوسط راهنما را 75تا150کلمه مي داند .کيلبورن (1998)طول چکيده توصيفي يا راهنما را حداکثر 100و چکيده تمام نما را ده در صد طول مقاله يا کمتر از آن برمي شمارد .لنکستر (1991)،علاوه بر طول متن اصلي و نوع

 ساختار يا محتواي يک چکيده 
 
ساختار يک چکيده و يا به بياني ديگر بخشهاي مختلف يک چکيده تا حد زيادي به نوع متن اصلي وابسته است .بخشهاي اصلي يک چکيده عبارتند از :
*معرفي موضوع يا ارائه پيش زمينه در يک يا دو جمله
*ارائه هدف دريک يا دو جمله
*طرح يافته هاي اصلي در يک دو جمله
*ارائه مهمترين نتيجه در يک جمله (شامپاين 2005،هيوز 2005)
پراکتور (2005)اظهار مي دارد خواننده يک چکيده تمام نما بايد بعد از خواندن چکيده بتواند به آساني به سؤالات زير پاسخ دهد :
*چرا اين تحقيق را انجام داده ايد ؟
*چه کارکرده ايد ؟
*به چه يافته هايي رسيده ايد ؟
*کاربرد اين يافته ها چيست ؟

چکيده،به عوامل ديگري نيزچون پيچيدگي موضوع ،تنوع موضوع ،دسترس پذيري ،هزينه و هدف اشاره مي کند .

فرايند تهيه يک چکيده 
 
اغلب مجلات در ابتداي مجله در بخش پذيرش مقالات به معيارهاي مورد نظر خود از يک چکيده نيز اشاره مي کنند .بهتر است قبل از آغاز چکيده نويسي اين معيارها مطالعه شده ،مورد توجه قرار گيرد .
1.متن مقاله را با قصد چکيده نويسي دوباره بخوانيد و
*به دنبال رئوس اطلاعات ارائه شده در مقاله باشيد و آنها رابه شکلي برجسته کنيد (مثلاً با ماژيک فسفري آنها را مشخص کنيد يا شروع وپايان آن را پرانتز بگذاريد ).
*اگرخودتان نويسنده مقاله نيستيد ،براي شروع ،به سراغ مقدمه و نتيجه برويد چون اين دو قسمت بر نکات اصلي تأکيد دارند.
*حتي الامکان اين اطلاعات را به شکل يک سياهه ي منظم بنويسيد .براي اين کار مي توانيد ازعنوان ها و زيرعنوان ها نيز استفاده کنيد.
*فهرستي ازکليد واژه هاي متن اصلي تهيه کنيد.
2.بدون نگاه کردن به متن اصلي ،اطلاعات بدست آمده از متن را به صورت يک پاراگراف منسجم پيش نويس کنيد و در انجام اين کار :
*صرفاً جملات کليدي متن مقاله را رو نويسي نکنيد.
*متکي به شيوه جمله بندي و واژگان متن اصلي نباشيد ،اطلاعات را بابياني جديد و با استفاده از جملات جديدي بنويسيد.
*تربيت ارائه اطلاعات رادر متن اصلي دنبال کنيد و سعي کنيد حتي الامکان تمامي کليد واژه ها را در چکيده بگنجانيد .
3-پيش نويس خود را بازبيني کنيد ،بازبيني کنيد ،و بازهم بازبيني کنيد و
*اشکالات موجود در نظم (organization)چکيده را تصحيح کنيد .
*از صحت ربط دهنده هاي دستوري اطمينان حاصل کنيد .
*اطلاعات زائد را حذف کنيد .
*اطلاعات مهم جا افتاده را اضافه کنيد .
واژه هاي زائد و ترکيبات طولاني را حذف کنيد .سعي کنيد در بيان منظور خود ،از حداقل واژه هاي ممکن استفاده کنيد .
*اشکالات دستوري ،املايي و سجاوندي را تصحيح کنيد.
4-متن نهايي چکيده را دوباره بخوانيد و حتي الامکان از دوستي کارشناس بخواهيد آن را بخواند و چنانچه نواقصي را مشاهده مي کند ،صادقانه آنها را به شما يادآور شود.

 

چکيده ي يک مقاله ،فشرده ي يک مقاله است که آن را با حداقل کلمات ممکن معرفي مي کند .چکيده ها عمدتاً بردو نوعند :تمام نما و راهنما :نوع معمول در مجلات ،چکيده ي تمام نماست که کامل تر و دقيق تر است .چکيده با ديگر انواع نوشتار تفاوت دارد و نوشتن يک چکيده ي خوب مستلزم آموزش و تمرين است .

براي نويسنده اي که مقاله اي را مي نگارد ، نوشتن چکيده اي براي آن مقاله ،به نظر کاري ساده و پيش پا افتاده مي نمايد .متأسفانه برخي نويسندگان مقالات ،توجه لازم را به اهميت چکيده نداشته ،براي نوشتن آن وقت لازم را مصروف نمي دارند و هنگام ارائه مقاله به مجله ،صرفاً براي رفع تکليف ،چند جمله اي را بدون صرف وقت لازم به روي کاغذ مي آورند ؛در حالي که ، چکيده يک مقاله ، معرف مقاله و نويسنده ي مقاله است .در دنياي امروز که با انفجار اطلاعات مواجه ايم ،خواننده ،محقق ناچار به گزيده خواني است و در اين راه قطعاً ابتدا چکيده را مي خواند و سپس تصميم مي گيرد اصل مقاله را بخواند يا نخواند ؛لذا لازم است نويسنده توجه کافي به نوشتن چکيده مبذول دارد و در صورت نياز،براي اين کار آموزش ببيند و به تمرين بپردازد زيرا که چکيده نويسي با نگارش معمولي فرق دارد و مستلزم آموزش و يادگيري است

...............................................................................................................................

ج : واژه هاي كليدي

برخي از پژوهشگران ، جهت بدست آوردن مطلب مورد نظر خود با تايپ  كلمه مورد نظر، اقدام به جستجو در صفحات اينترنت مي نمايند. واژه هاي كليدي در مقالات نيز نماينده موضوعات مطرح شده در مقاله مي باشند تا به راحتي قابل جستجو قرار گيرند.لذا نياز است تا كلماتي كه اصل مقاله بر اساس آن نوشته شده است ، در واژه هاي كليدي آورده شودند.

................................................................................................................................

د : مقدمه ( طرح مسئله )

مقدمه‌ يكي از بخشهاي يك مقاله علمي است كه همچون دريچه‌اي، خواننده را از دنياي بيرون به دنياي درون مقاله مي‌برد و در حكم نقشه راه براي خواندن كل مقاله مي باشد. هدف اصلي از بيان مقدمه پاسخ به اين سوال است كه «چرا پژوهش انجام شده است». خيلي از اوقات مقدمه مقاله‌اي كه براي مجله فرستاده مي‌شود، تنها قسمتي است كه خوانده مي‌شود. براساس بررسي‌هاي صورت گرفته به عبارت ديگر اكثر داوران در مجلات علمي تصميم خود را پيرامون  قبول يا رد مقاله در 15 دقيقه اول خواندن آن كه عمدتاً منطبق با مقدمه است مي‌گيرند. لذا صاحبنظران مقاله‌نويسي پيشنهاد مي‌كنند كه حداقل نيمي از زمان نوشتن مقاله، به نگارش مقدمه و نتيجه‌گيري اختصاص يابد.


ساختار كلي و محتواي مقدمه چيست؟
بطور كلي ساختار مقدمه از توالي زير پيروي مي‌كند:
1)    ارائه زمينه و ديدگاه درباره موضوع و اهميت
2)    مروري كوتاه بر متون علمي موجود
3)    بيان منطق منجر به انجام پژوهش
4)    بيان هدف مطالعه

رسالت اصلي مقدمه، پاسخ گويا به اين سوال است كه چرا مطالعه انجام شده و انگيزه پژوهشگر از انجام آن چه بوده است. ذكر دقيق اينكه چه مطلبي قرار است در مقاله بيان شود و موضوع اصلي مطالعه چيست مهمترين موضوعي مي‌باشد كه به آن پرداخته مي‌شود.


اولين خط مقدمه:
اولين خط مقدمه را مي‌توان مهمترين بخش آن در نظر گرفت چرا كه محور آن ايجاد انگيزه در خواننده از طريق تبيين اهميت و گستردگي موضوع مطالعه است. در جمله اول مقدمه معمولاً موضوع اصلي مطالعه معرفي مي‌شود.
پاراگرافهاي بعدي به بررسي متون و ذكر هدف مطالعه اختصاص دارد.


سير ارائه مطالب در مقدمه:
همواره سير ارايه مطلب در مقدمه از عام به خاص است؛ به عبارت ديگر نويسنده، مطلب را از جنبه‌هاي كلي شروع مي‌كند و رفته رفته به قسمتهاي اختصاصي‌تر مي‌پردازد تا در نهايت لزوم انجام مطالعه را براي تكميل آنچه تاكنون انجام شده روشن نمايد.


هنر و تكنيك نوشتن يك مقدمه خوب:
لازم است نويسنده در مقدمه به خوبي تاكيد نمايد كه چگونه فرضيه را تهيه كرده است. در اين راستا نويسنده بايد به خوبي ارتباط مطالعات قبلي با تحقيق خود را روشن كند؛ چرا كه عدم توجه به اين نكته از شايعترين مشكلات موجود در بخش مقدمه است.


مراجع در مقدمه:
نه آنقدر از مطالب كتب مرجع استفاده كنيد كه فرم كلي مقاله حالت عاميانه و بديهي به خود بگيرد و نه آنقدر اختصاصي بنويسيد كه براي عمده خوانندگان ابهام آفرين باشد.


پاراگراف آخر مقدمه:
خصوصيات مهم پاراگراف آخر مقدمه بهترين محل براي بيان هدف مطالعه است. اين قسمت همچنين محل نوشتن مزاياي تكنيك يا متدولوژي جديد (اگر تحقيق در اين مورد است) نيز مي باشد. در جمله آخر اين پاراگراف مي توانيد به اختصار به روش اجراي مطالعه نيز اشاره كنيد. اما بهتر است آن را به بخش مواد و روشها واگذار كنيد.

زمان نوشتن مقدمه چه موقعي است ؟
يك ترتيب منطقي براي نگارش مقاله مي تواند به اين صورت باشد كه ابتدا بخش مواد و روشها، سپس نتايج، آنگاه مقدمه و در انتها بخش بحث مقاله به رشته تحرير درآيد.
با اين حال عده‌اي معتقدند مقدمه بايد قبل از نوشتن ساير قسمتهاي مقاله نوشته شود و برخي ديگر نيز بر اين اعتقادند كه  در انتها اضافه شود؛  اما به هر شكل بذل  توجه و دقت كافي از جانب نويسنده در تنظيم مقدمه ضروري است.

در پايان اين قسمت توجه شما را به شايع ترين مشكلات در نوشتن مقدمه جلب مي‌نماييم :
برخي مشكلات شايع در نوشتن مقدمه:
-    عدم بيان هدف از انجام مطالعه كه موجب سر در گمي خواننده مي‌شود.
-    عدم اشاره به مراجع مرتبط كه از اعتبار مطالعه مي‌كاهد.
-    شرح تحقيقاتي كه ارتباط دوري با مطالعه فعلي دارند و موجب خستگي خواننده مي شود.
-    عدم توضيح ساختار تئوريك كلي مطالعه كه مخاطب را در خواندن ساير قسمتهاي مقاله فاقد ديدگاه نگه بازميدارد.


حجم يك مقدمه خوب چقدر است؟
پيشنهاد مي‌شود طول مقدمه حداكثر دو صفحه يا 6 / 1 كل مقاله باشد ( هر كدام كه كمتر است(

درپايان به چندنكته مهم توجه كنيد

هرگز در مقدمه به نتايج حاصل از مطالعه اشاره نكنيد .تا حد امكان از افعال معلوم استفاده كنيد. البته « من » كلمه‌اي است كه اكثر داوران از آن دل خوشي ندارند، لذا در استفاده از ضمير اول شخص پرهيز كنيد.

  به هنگام نوشتن، آنجا كه از موضوعي پذيرفته و اثبات شده سخن به ميان مي‌آوريد، از زمان حال ساده و آنجا كه به پژوهشها و مطالعات قبلي اشاره مي‌كنيد از زمان گذشته استفاده نماييد. چنانچه خواستيد عبارتي را عيناً از ديگران نقل كنيد آنرا داخل گيومه قرار دهيد

تا حد امكان  از مخفف‌هاي نادر و بعضاً نامانوس استفاده نكنيد. هيچ چيز نمي‌تواند سريعتر از علايم اختصاري بي‌معني يا از تكرار فراوان واژگان كليدي پرهيز كنيد زيرا به زيبايي مقدمه لطمه مي زند.

  همواره به همخواني عنوان مقاله و مشكل مورد مطالعه توجه كنيد و در گيرودار تحرير مقاله از اين نكته مهم غافل نمانيد.

براي مخاطبتان بنويسيد؛ نه براي خودتان ». بعضاً مولفان در خصوص آنچه مي‌خواهند بگويند و نيز مخاطبينشان توجه كافي ندارند. آنها نگارش خود را با ايده‌اي شروع مي‌كنند و اميدوارند خواننده با درايت شخصي خود نكات مهم آنرا دريابد و اعتراضي هم نكند. اين اشكال بويژه در مقالاتي كه از جانب متخصصان براي پزشكان عمومي نوشته مي‌شود به وفور ديده مي‌شود.

 ............................................................................................................................

: تجزيه و تحليل

 بهره گيري از مستندات گوناگون و يا استفاده از فرمول هاي مختلف رياضي و ساير موارد مشابه در فرآيند تهيه مقاله كه دلالت بر توان نگارنده در تكميل علمي مقاله دارد.

 ............................................................................................................................

ه : فرضيات تحقيق

فرضيه ؛ حدسي منطقي و عقلي براي نتيجه تحقيق است يا پاسخي عقلاني است كه احتمال مي دهيمتحقيق براي مساله ارايه كند.

ويژگي هاي يك فرضيه:

    قابل ابطال و قابل اثبات بودن آن

   آزمون پذيري فرضيه

   متضاد نبودن

  مترادف نبودن

 ...................................................................................................................................

ف: اهداف

هدف نهايتي است كه برنامه ريزي به سمت آن است ، يا مقصود از انجام تحقيق را گويند. كه به دو صورت است:

  اهداف كلي: هدفي كه را كه به صورت جامع نشان دهنده مقصود از انجام تحقيق است را هدف كلي مي نامند.

    اهداف فرعي: هدف كلي را مي توان به اهداف جزيي تري تقسيم بندي كرد ، كه به مجموعه اين اهداف جزيي ؛ اهداف فرعي مي گويند.

 .............................................................................................................................

ي: نتيجه گيري و پيشنهادات

 

 مرحله نهايي كار عملي تحقيق است . جمع بندي كل مقاله و اعلام نتيجه اي مشخص و شفاف از مواردي است كه مي بايست  در قسمت نتيجه گيري مطرح شود.مشالب نوشته شده در اين قسمت ، نمايانگر تلاش وتوان علمي نگارنده مقاله در طول دوران تحقيق و فعاليت است، لذا نيلز است تا از كلماتي كاملا روشن و علمي جهت بيان نتايج بدست آمده استفاده شود. بهتر است در تكميل اين قسمت از كارشناسان موفق در اين زمينه مشورت صورت بگيرد.

فرآيند تهيه نتيجه گيري :

 مرور چارچوب تحقيق

 تبيين يافته هاي تحقيق ، شناخت هاي جديد تحقيق

تدوين پيشنهادات قابل ارايه

مرور چارچوب  شامل : مساله تحقيق ، فرضيه ها ، سئوالات ،چارچوب نظري ، روش هاي جمع آوري و نحوه تجزيه و تحليل مي باشد

يافته هاي تحقيق  شامل : به شناخت هايي گفته مي شود كه در راستاي مساله ، اهداف و فرضيه هاي تحقيق حاصل مي شود در حقيقت روشن شدن صحت و سقم فرضيه هاي تحقيق .

تدوين پيشنهادهاي قابل ارايه شامل: پيشنهاد هاي روشني كه به صورت مشخص ارايه مي شوند ، اين پيشنهادات براي دستيابي به اهداف تحقيق تهيه و تنظيم مي شوند. اكثر پژوهشگران تمايل دارند كه نتيجه كارشان به صورت مفيد در" عمل " مورد استفاده قرار گيرند.

..................................................................................................................................

ن : فهرست منابع و

در اين قسمت همه منابع و مآخذي كه به صورت اسناد مكتوب وجود دارند و در مقاله به نوعي از آن ها استفاده شده است را ذكر مي كنند. ساير منابع غير اسنادي در زيرنويس ها ذكر مي شوند.

مثلا اگر تاليف:

      آسيابي ،محمد /1389/ درك وبيان محيط شهري/چاپ اول/ انتشارات طحان

 اگر ترجمه :

       گوتن، آندره/شهرسازي در خدمت انسان/ترجمه هوشنگ ناقي / انتشارات دانشگاه ملي ايران / تهران/ 1375

 

پيوست ها يا ضمائم : شامل مطالبي ميشوند كه ضرورتي به درج آن ها در گزارش نيست اما وجود آن ها در حاشيه گزارش به غناي كار مي افزايد و اطلاعات جنبي مفيدي را در اختيار خوانندگان قرار مي دهد. مانند جدول هاي طولاني ، اثبات هاي رياضي و نتايج مفصل آن ها.

 ..................................................................................................................................

 منابع و

۱. آسيابي محمد / جزوه كاربرد آمار در برنامه ريزي /  كارشناسي ارشد پيام نور اروميه

۲. عزتي مرتضي / روش تحقيق در علوم اجتماعي / انتشارات نور علم / ۱۳۸۳

۳. صداقت كامران / جزوه روش تحقيق / دانشگاه ازاد تبريز

۴. /جزوه كاربرد روش تحقيق / مهندسين مشاور آب و خاك كشور /مديريت مطالعات كرخه

 ............................................................................................................................................

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

گردآوري و تنظيم : محمد آسيابي بخشكندي

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 3 تير 1390برچسب:, ] [ 2:9 ] [ محمد آسيابي ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

محمد آسیابی ......................................... فوق لیسانس برنامه ریزی شهری...... نویسنده و مدرس دانشگاه................. رشته های مهندسی شهرسازی و برنامه ریزی شهری و روستایی(مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)........................ مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور سیمای آینده تبریز.......... عضو جامعه مهندسان شهرساز /11-478 شماره عضویت............ مشاور طرح ها و پروژه های شهری........ مدرس دوره های آموزشی جهاد ......... مدرس دوره های آمادگی برای کنکور ارشد /................................ نویسنده کتاب های: 1. میادین شهری از معنا و مفهوم تا واقعیت آن در شهرهای ایران 2.درک و بیان محیط شهری 3.اقتصاد شهری کتاب های در دست چاپ : 1.فرهنگ اصطلاحات برنامه ریزی شهری , معماری و طراحی 2.جامعه شناسی برای برنامه ریزان و معماران3.مدل های کمی در شهرسازی 4. سيستم هاي اطلاعات Gis , What if....................................... پروژهای اجرا شده: 1.طراحی پارک جنگلی سیس2.تهیه نقشه حریم شهر شبستر3.تهیه نقشه تفصیلی اماکن مسکونی و تجاری و .. محله سی و سه بیگ شبستر4.تهیه پروفیل طولی معابر شهر کوزکنان5.طراحی غرفه شهرداری منطقه 6 تبریز - نمایشگاه بین المللی 7. مشاور پروژه مميزي املاك ايلخچي و ................. تدریس نرم افزار های : ARC GIS 10, arc view3.3, SDR Map, Corel Draw x5 , Auto Cad2011, Spss 18 , What if…

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 57
بازدید کل : 64247
تعداد مطالب : 29
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


قالب میهن بلاگ تقویم جلالی


دريافت كد در بهاربيست

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

كد تقويم

چت روم

FreeCod Fall Hafez

كد عكس تصادفی

كد عكس تصادفی

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

كد ماوس

تماس با ما